Ускоро би возачи камиона могли да почну да плаћају путарину и на магистралним правцима. ЈП „Путеви Србије“ расписалли су тендер за пројектовање система наплате за тешка теретна возила на путевима нижег реда. То би, надају се, требало да уведе ред у систем путарина и смањи оштећења саобраћајне инфраструктуре. Једна од траса која је прва спомињана за увођење новог система је Ибарска магистрала, коју возачи теретњака и даље користе како би избегли путарину на Ауто-путу „Милош Велики“, али се још не зна који ће још путеви ући у систем наплате.
Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић изјавио је раније да би ове године требало да започне увођење система. Министар је рекао да је још 2021. године израђена студија оправданости на путевима нижег реда, а да је на основу анализе закључено да би нова технологија, која је компатибилна са постојећим системом наплате путарине у Србији, омогућила аутоматску наплату путарине без заустављања. Ту технологију, како је рекао, карактеришу поузданост и тачност у процесу наплате путарине, уз заштиту приватности и смањење негативних утицаја на животну средину.
„Она омогућава да возила могу да одржавају своју брзину и мењају траке док пролазе испод портала за наплату путарине, на којима се налазе антене које бележе пролазак возила и евидентирају употребу ТАГ уређаја, због чега представља најефикасније решење за наплату путарине за теретњаке ван ауто-путева“, навео је Весић.
Он је истакао да се путеви нижег реда уништавају од камиона који се често претоварени.
„Тако ћемо заштитити путеве првог реда у чију реконструкцију се улажу милијарде евра од уништавања. После неколико година коришћења од тешких и претоварених камиона ти путеви морају поново да се реконструишу. То нема нигде у свету”, рекао је министар Весић.
Систем који се очекује назива се ДСРЦ – МЛФФ, већ постоји у Европи и омогућава слободан проток возила.
„Ми превозници најбоље знамо колико значи изградња нових инфраструктурних објеката, колико значи кавлитетан саобраћајна инфраструктура и такве појаве које се јављају када су и транзитна возила из иностаранства, али и неки наши превозници који немају потребе да иду одређеним магистралним путевима колико урушавају инфраструктуру“, каже Горан Алексић директор Пословног удружења друмског саобраћаја „Србијатранспорта“.
На Саобраћајном факултету наводе да иако су и до сада постојала правила и казне за вожњу тешких теретних возила ван ауто-пута, то није дало резултате. Верују да ће и сада наплата на путевима нижег реда бити изазов.
„Мислим да ће организационо то бити велики проблем да се реши. Вероватно на неким отвореним деоницама између градова где нема раскрсница, вероватно ту, али то је један веома компликован проблем“, сматра Драженко Главић, професор Саобраћајног факултета.
Он објашњава да је у питању систем без заустављања, да возила пролазе и региструју се преко посебног уређаја.
„Комуницира се са опремом на путу и као у постојећем систему код нас са баријерама односно са рампама са тим што у овом случају немате заустављања прођете нормално. Систем вас региструје, ако сте камион преко 12 тона, немате таг, систем вас региструје и плаћате казну“, објашњава професор Главић.
Осим боље наплате, требало би и да се убрза саобраћај. Цена новог система као и када би могао да буде уведен после пројектног тендера за сада су непознаница.