Народна банка Србије припрема сет мера и прописа како би заштитила стандард грађана Србије имајући у виду одлуке и најаве појединих банака да повећају накнаде за одређене услуге повезане с платним рачунима, саопштила је данас централна банка.
Мере ће бити усвојене на првој редовној седници Извршног одбора НБС која се одржава 11. августа, најавила је НБС.
Како је наведено, доношење оваквих одлука подразумева анализу стања и ефеката о чијим детаљима се НБС не оглашава пре него што те одлуке донесе.
О свим детаљима сета мера, јавност ће убрзо бити обавештена, саопштено је из НБС.
Народна банка Србије још једном понавља да очекује од банака у Србији да спроводе одрживу и одговорну пословну политику, засновану на принципима здраве конкуренције, која подразумева унапређивање депозитних послова и очување, односно увећање базе депонената и клијената.
НБС наводи да је током протеклих година увела читав низ проактивних мера на овом плану које раније нису постојале.
Увела је законску обавезу банака да информишу клијента о наплаћеној накнади након извршене транксације, да доставе преглед накнада као део предуговорне документације, да једном годишње доставе укупан наплаћени износ свих накнада и камата по различитим услугама.
Такође, НБС је објавила накнаде свих банака на интернет презентацији НБС како би грађани могли на једноставан начин да се информишу и упореде их пре него што посете банку.
НБС је увела и обавезу банкама да обавесте клијента два месеца пре измене одредаба оквирног уговора, међу којима су и накнаде које банка наплаћује и да га обавесте о његовом законском праву да може одмах да раскине уговор ако се не слаже с тим изменама.
Донела је пропис којим грађани могу да промене банку само одласком у нову банку и давањем овлашћења новој банци да обави све процедуре преноса документације уместо њега (дакле без његовог доношења нове папирологије).
Када је реч о корисницима који су се уговором о кредиту обавезали да имају рачун код банке која им је исплатила кредит (што је био услов за доделу кредита или за нижу каматну стопу), Народна банка Србије је обавестила све банка о ограничењима које су дужне да примењују приликом евентуалних измена накнада за одржавање рачуна тих корисника.
Најзад, грађанима је од законских измена у 2018. години доступан и рачун са основним услугама који су банке дужне да имају у понуди и који би требало да садржи све основне елементе за обављање платних трансакција просечног грађанина.
Трошкови у вези са овим рачуном су најнижи и грађани би требало да узму у обзир овај рачун приликом доношења одлуке о избору пакета услуга у банци.
Такође, грађани би требало да очекују и од удружења које претендује на то да их штите у вези са финансијским услугама да пруже грађанима више практичних савета при одабиру услуга у банкама које највише одговарају њиховим потребама уместо неодговорних и неоснованих изјава усмерених према институцијама које управо својим мерама штите грађане и привредне субјекте, наводи се у саопштењу НБС.