Пажљиво са дијетом да вам не опадне коса

kosa

Дијета за мршављење подразумева рестрикцију исхране. Лоше одабран режим значи и рестрикцију нутријената који хране косу. 

Kако да смршате, а да вам коса ипак не опада?

Највећу грешку коју чинимо када одлучимо да смршамо је да просто престанемо да једемо. Многи се поведу за чудотворним ефектом одређене дијете која обећава губитак чак и килограм телесне тежине дневно. Заборавимо при том да су нашем организму неопходни нутријенти за правилно функционисање.

Рестриктивне дијете ће можда учинити да истопите сало, али ће истопити и мишиће, учинити да вам кожа постане опуштена сива и уморна. Нокти ће се ломити, а коса ће бити опуштена без сјаја и почеће да опада.

У овој причи циљ нам је да вам покажемо како дијета утиче на здравље косе и да вас научимо како да дотерате линију, а да не упропастите косу и све остало на свом телу.

Да ли је мршављење повезано са опадањем косе?

Оно што једемо има огроман утицај на здравље наше косе.

Недостатак есенцијалних нутритијената као што су витамини А, Ц, Д, Б и Е, цинк, гвожђе, протеини и аминокиселине успоравају раст косе и најзад доводе до њеног прекомерног опадања.

Наше тело је осетљиво на дефицит хранљивих материја, стрес и хормоналне промене а све се ово дешава као резултат брзог мршављења.

Ево зашто нам опада коса током или након дијете и како да то спречимо.

Нагло мршављење је стрес за организам

Нагли губитак телесне тежине и рестриктивне дијете повезују се са стањем познатим као telogen efluvijum (TE) који је један од најчешћих узрока опадања косе.

Овим термином назива се привремени нагли  губитак косе.

Уколико се након строге дијете запитате због чега ми опада коса, ево одговора:

У нормалним околностима, код здраве особе око 85% власи се налази у фази активног раста (андрогена фаза) док је 15% власи у фази одмарања (телогена фаза). Наравно ово није стриктно, неке власи су у катагеној фази то јест завршавају са растом и припремају се за фазу одмора.

Влас расте из фоликула око 4  године, потом се одмара око 4 месеца. Нова влас већ отпочиње раст у фоликулу испод власи која треба да отпадне. Она гура напоље ону стару да би заузела њено место.

Овај природни циклус проузрокује опадање око 100 власи дневно

Kод telogen efluvijum поремећаја увек постоји окидач због кога већи број власи улази у телогену фазу одједном. Ви ћете је ово препознати по појачаном опадању и тањењу косе.

Типично је да се ТЕ јави око 3 месеца након догађаја окидача и траје око  6 месеци.

Губитак телесне тежине и рестриктивне дијете повезују се и са другим облицима опадања косе.

Овде мислимо на хронични телоген ефлувијум који траје дуже од 6 месеци и андрогену алопецију или женску и мушку ћелавост.

Осцилације телесне масе производе физички стрес који фоликулима косе шаље сигнал да пређу у пасивно стање. Стога, мршављење би увек требало да буде добро осмишљено и постепено.

Витамини Ц, А и Е, гвожђе и цинк су од изузетне важности за раст косе.

Исти ови нутријенти учествују у губитку телесне тежине.

Срећом, губитак косе услед наглог мршављења није трајан.

Kако рестриктивне дијете утичу на здравље косе

Постоји на хиљаде различитих дијета.

Већина их се базира на смањењу броја калорија  и подстицању метаболизма.

Много људи мисли да је довољно смањити унос калорија.

Kада одлучите да промените начин исхране у циљу мршављења, имајте на уму да је потребно да истопите сало, а да при том задржите мишићну масу и здравље целог тела. У супротном ћете добити ефекат који вам се неће допасти.

Врло рестриктивне дијете које се граниче са гладовањем воде до дисфункције органа.

Увек имајте на уму да су коса, кожа, нокти на периферији организма. Ћелије ових органа ће добити своју храну на крају –  када се потребе унутрашњих органа задовоље.

Другим речима, недостатак витамина, минерала, протеина и аминокиселина прво се очитује на стању видљивих органа људског тела.

Исто важи и за популарне дијете које укључују само пар намирница.Да ли је то само месо, само воће, одређене врсте поврћа или пиринач дијета, небитно је.Поента је да на овај начин организам не добија довољно неопходних хранљивих материја за правилно функционисање.

Физички стрес који тело трпи због наглог одсуства нутријената на коси се огледа у слању власи у фазу одмора након које следи испадање косе.

Ово је условни рефлекс организма који у недостатку хране покушава да уштеди тако што зауставља фазу раста великог броја власи.

Здраво мршављење чува косу

Постоји неколико начина да се мршави, а да се ипак очува здрав раст косе.

Лепо је ако сте одлучили да смршате под условом да стварно имате вишак килограма.

У том случају следите ове кораке:

  • Испланирајте дијету. Овде мислимо да се дијета не отпочиње импулсивно зато јер сте прочитали рецепт уз јутарњу кафу. Најбоље би било потражити савет нутриционисте. Не верујте свакој дијети на Интернету. Нутрициониста ће измерити ваш BMI, одредиће ниво масти у вашем организму, узети у обзир ваше опште здравствено стање и тек након тога прописати дијету која ће за вас бити потпуно безбедна и ефикасна.
  • Наоружајте се знањем о намирницама. Упознајте физиологију претварања хране у корисне нутриијенте. Једном када будете знали да јаја на пример стварају мишиће а празни угљени хидрати попут пецива из пекаре стварају сало, знаћете која врста доручка је добра за вас. Једноставним избегавањем спорних намирница може се већ пуно постићи. Ово значи да многи од нас имају погрешне навике у исхрани. Често чујемо да људи кажу како заиста мало једу, а ипак се гоје. Храна треба да нахрани организам само оним нутритијентима који су му потребни све остало је вишак. Избаците вишкове у виду грицкалица, 
  • Отпочињање посебног режима исхране је само први корак. Уз њега увек иде и појачана физичка активност. Да ли ће то бити теретана, фитнес, јога или неки групни спорт зависи од афинитета, година, здравственог стања. Важно је да се тело активира како би додатно сагоревало калорије, али и како би се спречило опуштање мишића и коже због губитка тежине.
  • Уврстите у исхрану неке намирнице које надокнађују изгубљене нутријенте. Орашасти плодови, туњевина, сардина, бобичасто воће сачуваће ваш организам од дефицита храњливих материја.
  • Смањите количине хране коју конзумирате.
  • Поштујте правило да не једете након 18 часова поподне.

Дијета сама по себи не мора да значи гладовање и одрицање. Уосталом, рестриктивне дијете увек за собом повлаче јо-јо ефекат.

Зато је паметан избор намирница које при том обезбеђују оптимално снабдевање организма есенцијалним нутритијентима, исхрана која чува добру линију, али и косу на глави.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on google
Google+
Share on email
Email

Тагови:

Најновије