Потрошачи, информишите се о својим правима!

Потрошачи се овога лета сусрећу са проблемима који се односи на незнање о томе какав је квалитет робе коју купују, да ли је саобразан са декларацијим коју је издао произвђач, да ли стварно порошач купује оригинал производ како му трговац презентује па све до актуелних проблема са туристичким услугама насталим услед више силе ове летње сезоне.

Потрошачи, такође, овог лета имају право да знају какав је свакодневни квалитет воде на базенима, каквог је квалитета материјал опреме за плажу ко што су купаћи костими, душеци, гуме, дечије пластичне играчке …

На проблеме потрошача и новинама које доноси Закон о заштити потрошача, усвојен од стране Владе Србије, указује Виолета Стаменковић, диломирани правник. Стаменковић је једна од 13 посредника у Србији, која се налази на листи тела за вансудско решавање потрошачких спорова при Министарству трговине, туризма и телекомуникација РС .

-Битна промена у предлогу Закона је наметање обавезе трговцима, да морају да учествује у поступку вансудског решавања потрошачких спорова са купцима. Значајно је и то што ће свака радња морати да истакне обавештење да је продавац по закону обавезан да учествује у поступку вансудског решавања потрошачких спорова. Што значи да је казна за оне који одбију да учествују у медијацији (вансудском поравнању) или не објаве обавештење да купац има право на вансудско решавање спора 50 000 динара – рекла је Стаменковић.

У закону је предвиђено да купац неће морати да плати услугу мајстора за поправку уколико му мајстор, није доставио спецификацију радова уколико је износ поправке већи од 5 000 динара.
Новим законом је забрањено директно оглашавање телефоном, факсом или електронском поштом, без претходног пристанка потрошача. Продавци који се не буду обазирали на податке у регистру под ставком “Не зови”, ризикују плаћање казне од 50 000 динара.

Какво је стање тренутно у Србији кад је у питању решавање потрошачких спорова, показатељ је званични Извештај о раду националног регистра потрошачких приговора за 2020. годину. У извештају се истиче да је велики проблем у недовољној информисаности потрошача. Препорука је да активности требају да буду усмерене на унапређење и јачање система вансудског решавања потрошачких спорова, унапређење сарадње кључних актера у овој области: ресорно министарство-локална самоуправа-удружења за заштиту потрошача; унапређење информисаности потрошача кроз системски приступ увођења заштите потрошача у наставни програм.

Наиме, према Извештају о раду националног регистра потрошачких приговора које се налази на сајту Министарства трговине, у току 2020. године евидентирано је 22 213 потрошачких приговора. Од укупног броја приговора потрошача највише приговора било је у региону Београда 52,79%, затим у региону Војводине 20,61%, Шумадије и Западне Србије 15,24% док је у региону Источне и Јужне Србије 11,36%.

Највећи број приговора потрошача, у току прошле године, односио се на робу и то 76,06%, док се 23,94% приговора односило на услуге.

Кад је у питању врста робе, највише приговора потрошача се односило на обућу (22,01%), белу технику (9,71%), телевизоре (8,04%), мобилне телефоне (7,01%), рачунаре и ИТ опрему (6,54%), кућне апарате (6,20%), одећу (6,06%), као и на намештај/столарију и опрему за ентеријер (5,81%).

-Можете и Ви постати посредник, односно, медијатор у вансудском решавању потрошачких спорова. Лица са високом стручном спремом, да могу похађати обуку у циљу добијања лиценце посредник, односно, медијатор. Обуку ће реализовати Факултет политичких наука Београд, од 13. до 17. септембра. Заинтересовани за ову обуку могу добити све информације путем емаила reg.kancelarijaposrednika@gmail.com рекла је Стаменковић.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on google
Google+
Share on email
Email

Тагови:

Најновије