Следеће недеље почиње ПИСА тестирање петнаестогодишњака у Србији, а директор Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања Бранислав Ранђеловић истиче да је од наставника тражено да мотивишу ученике како би истраживање било спроведено до краја, а чији ефекти ће се видети у наредним годинама.
Ранђеловић истиче да је циљ ПИСА истраживања, које је највеће међународно истраживање у образовању, испитивање функционалног стања ученика, односно колико су они на основу знања које стекну у школи, спремни за изазове који их чекају.
– То су углавном ученици првих разреда средње школе и одређени број њих који су осми разред. То је узраст од око 7.600 ученика који ће приступити изради тестова и уз то попуњавати упитнике, а комплет свих тих информација ће дати праву слику о њиховом знању, рекао је Ранђеловић.
Он наводи да ће у свакој школи бити укључен по један координатор истраживања и по једна особа која се бави администрацијом истраживања на терену, као и контроли који ће реализовати исправност.
– То је велики систем, завршава се у мају, јуну када сви ти резултати дођу код нас. Завршава се са још 50-ак прегледача који су дужни да оцене све те радове. То је научно заснован методолошки поступак и он покрива градске и сеоске школе и бира децу из свих могућих структура у нашем образовном систему, рекао је Ранђеловић и додао да су у узорку и деца која уче на мањинским језицима.
Тестови се раде електронским путем и ђаци ће бити у обавези да раде на рачунарима, где ће себе тестирати на више домена – функционалне, научне, математичцке писмености и домена креативног мишљења.
Школе су се бирале методом случајног узорка, што је резултат иностраних партнера, који то на исти начин раде у свим државама и образовним системима који учествују у том истраживању.
Ранђеловић изражава наду да ће деца бити довољно мотивисана од стране својих наставника и да ће школе радо прихватити учешће у ПИСА истраживању.
– Знање и резултати тог тестирања нису често слика онога што се научило, то може да зависити од расположења и жеље деце да се тог дана баве ПИСА тестовима. Надамо се да ћемо ове године заједно са тимовима успети да мотивишемо ђаке, значиће нам и због поређења са другим системима. Важно је да то сад откријемо и поправимо за будуће генерације, истакао је Ранђеловић.
Он је указао да ПИСА истраживање није једино и да се права слика образовног система не ствара само на основу тог резултата, већ и на основу других, међу којима је ПИРЛС са четвртацима, који тестира читалачку писменост.
– Када се добију резултати свих истраживања добиће се прва слика о насем образовном систему и знаћемо које су то ствари које треба да мењамо, истакао је Ранђеловић и додао да се резултати ПИСА истраживања очекују у децембру 2023. године.
ПИСА 2022 истраживање биће реализовано од 8. марта до 18. априла, а обухватиће узорак од 7.600 петнаестогодишњих ученика из 193 школе, од којих је 178 средњих стручних школа и гимназија и 15 основних.
Србија је учествовала у овим истраживањима 2003, 2006, 2009, 2012. и 2018. године, а тренутно се ради на реализацији циклуса планираног за 2021. годину, који је због пандемије померен за 2022. годину.
ПИСА истраживање спроводи Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања у улози националног ПИСА центра.