У Србији је током 2021. године продато 30.416 нових аутомобила, што је за 16% више у односу на годишњи ниво из 2020, рекао је председник Српске асоцијације увозника возила и делова Милан Белин.
Он је казао да је протекла година била врло изазовна када је у питању продаја нових аутомобила у Србији, али да је ситуација слична и на глобалном нивоу.
– Успели смо да се тржиште у односу на 2020. подигне за 16% и продато је око 4.000 нових возила више него 2020. У току протекле године регистровано је 30.416 нових возила за разлику од 2020. када је продато 26.400 возила – навео је Белин.
Оценио је да би резултати били бољи да поред пандемије, није било проблема са несташицом возила на тржишту у Србији.
Белин је навео и да је тржисте у Србији базирано на цени и објаснио да домаћи купци бирају аутомобиле према могућностима, а не према потребама.
Када је реч о најпопуларнијим аутомобилима на домаћем тржишту Белин је навео да су протекле године најтраженији били Фиат и Шкода. После ова два бренда, како каже Белин, купци у Србији се најрадије опредељују за Рено, Тоyота, Wолксwаген, док је по потражњи на шестом месту Дациа. Пемијум брендови Мерцедес, Ауди и БМW, каже председник Асоцијација, имају своју сталну клијентелу.
– Премијум аутомобили бележе врло коректан ниво продаје, који је на истом нивоу последњих десетак година – напомиње Белин.
Рекао је да је у протеклој години продато око 1.200 Мерцедес аутомобила, око 600 Аудија и 250 Ленд Ровера, док се за БМW одлучило око 800 купаца.
Када су у питању електрични аутомобили и хибриди, Белин је подсетио да је ове године, као и претходне држава обезбедила субвенцију за куповину ових возила. Рекао је да је субвенција помогла продају хибрида, али да се интересовање грађана за електричне аутомобиле није повећало. Према његовим речима, цена је један од главних узрока због кога се електрични аутомобили слабије продају. Такође, разлог је и проблем са инфраструктуром и недовољним бројем пуњача.
Истакао је да, иако су возила на струју будућност, у Србији их је у току протекле године укупно регистровано око 50, од чега су већину купиле велике компаније које се баве еколошким питањима или су служила као тест возила у фирмама које се баве продајом тих аутомобила.
Белин је изразио наду да ће се ситуација на тржисту свих аутомобила ове године поправити и најавио да је у плану да се ове године, после две године паузе, у Београду одржи Сајам аутомобила у периоду од 12. до 15. маја.
Нагласио је да ће тема овогодишњег Сајма аутомобила бити презентација еколошких возила, како би се јавности представили брендови који производе електрична возила и хибриде, али и да би будући купци били упућени које све могућности нуде нови трендови у аутоиндустрији.
Белин се осврнуо и на производњу аутомобила током протекле године и рекао да је у марту 2021. настао проблем у производњи, када је дошло до потешкоћа са испоруком микрочипова неопходних за завршетак аутомобила. Додао је да се овај проблем пренео и у ову годину, али да очекује да се ситуација стабилизује у другој половини текуће године.
– Производњу отежава и проблем који се јавља са силицијумом, где је Кина као највећи произвођач силицијума затворила три рудника, а он је основа за прављење алуминијума, који је неопходан за сваки аутомобил – објаснио је Белин.
Такође, додао је да се на производњу негативно одразила и енергетска криза, као и поскупљење енергената и горива, што доводи до поскупљења аутомобила, несташице материјала за производњу и мању потражњу, због чега су многи брендови смањили производњу.
Према очекивањима председника Асоцијације ова година ће, уз све недаће, проћи са истим резултатима као лане, а да се последњих месеци ове године очекује побољшање ситуације на плану производње. Упитан да прокоментарише ситуацију са деловима за аутомобиле, Белин је казао да на тржишту фале делови који у себи имају микрочипове и електронске компоненте.
– На делове се чека по неколико месеци у зависности од тога како се који произвођач снашао на тржишту- закључио је Белин.
Он је прокоментарисао и однос између куповине нових и половних возила, те оценио да велики број људи купује половна возила, али да нова возила нуде удобност и безбедност, због чега њихова куповина не заостаје за половним аутомобилима. Поручио је да приликом куповине нових возила сваки продавац и бренд нуди посебне повољности у виду повољних каматних стопа, продужених гаранција и сервисних интервала.