Како кинеске фирме користе Мексико као „задња врата“ за улаз на тржиште САД

Kineska firma

Кожне фотеље и плишане софе које силазе са производне траке у фабрици намештаја Ман Вах у Монтереју су 100 одсто „Маде ин Меxицо“.

Ови производи су намењени великим трговцима на мало у САД, као што су Цостцо и Валмарт. Али, ова компанија је заправо из Кине, а њен мексички производни погон изграђен је кинеским капиталом.

Овај „триангуални“ однос између САД-а, Кине и Мексика крије се иза популарног израза у мексичком пословању: „блиска трговина“.

Ман Вах је једна од бројних кинеских компанија које су се последњих година преселиле у индустријске паркове у северном Мексику, како би приближиле производњу америчком тржишту. Поред уштеде на транспорту, њихов финални производ се сматра потпуно мексичким – што значи да кинеске фирме могу да избегну америчке царине и санкције наметнуте кинеској роби усред наставка трговинског рата између две земље, пише ББЦ.

Директор компаније, Ју Кен Веј, каже да је пресељење у Мексико имало економски и логистички смисао.

„Надамо се да ћемо утростручити или чак учетворостручити производњу овде“, прича он на савршеном шпанском. „Намера је да овде у Мексику подигнемо производњу на ниво нашег пословања у Вијетнаму“.

Фирма је стигла у град Монтереј тек 2022. године, али већ запошљава 450 људи у Мексику. Ју Кен Веј каже да се надају да ће нарасти на више од 1.200 запослених, који ће управљати са неколико нових линија у фабрици у наредним годинама.

Вредни људи, брзо уче

„Људи овде у Мексику су веома вредни и брзо уче“, каже Ју. „Имамо добре оператере и њихова продуктивност је висока. Дакле, што се тиче радне снаге, мислим да је Мексико стратешки веома добар“.

Свакако, сматра се да „блиска трговина“ пружа значајан замах мексичкој економији – до јуна прошле године, укупан извоз Мексика је порастао за 5,8 одсто у односу на годину раније, на 52,9 милијарди долара.

Тренд не показује знакове успоравања. За само два месеца ове године, било је најава капиталних инвестиција у Мексику од скоро половине вредности годишњег укупног износа из 2020. године.

Фабрика софа Ман Вах налази се у Хофусану, кинеско-мексичком индустријском парку. Потражња за парцелама у овом комплексу је велика: сваки расположиви простор је продат.

У ствари, Удружење индустријских паркова Мексика каже да је свака локација која треба да буде изграђена у земљи до 2027. године већ откупљена. Није ни чудо што многи мексички економисти кажу да интересовање Кине за ту земљу није пролазна мода.

„Структурални разлози који доводе капитал у Мексико су ту да остану“, каже Хуан Карлос Бејкер Пинеда, бивши заменик министра спољне трговине Мексика. „Нема назнака да ће се трговински рат између Кине и САД ускоро завршити, или се барем умањити његов интензитет“.

„Док кинеско порекло капитала који долази у Мексико може бити непријатно за политику неких земаља“, каже он, „према међународном трговинском законодавству, ти производи су, на сваки начин – мексички“.

То је Мексику дало очигледно стратешко упориште између две суперсиле: Мексико је недавно заменио Кину као главног трговинског партнера САД, што је значајна и симболична промена.

Повећана трговина Мексика са САД делом је настала и кроз други кључни аспект „блиске трговине“: америчке фирме такође постављају мексичке погоне, понекад након премештања производње из фабрика у Азији.

Нови богаташ је у граду

Можда је најбољи пример за то дошао од Илона Маска прошле године, када је открио планове за нову Тесла Гигафабрику недалеко од Монтереја. Међутим, компанија за производњу електричних аутомобила тек треба да уђе у фабрику вредну 10 милијарди долара.

И док је Тесла очигледно још увек посвећен пројекту, успорио је своје планове због забринутости око глобалне економије и недавних отпуштања радника из компаније.

Али што се тиче кинеских инвестиција, неки позивају на опрез због увлачења Мексика у ширу геополитичку борбу између САД и Кине.

„Стари богаташ у граду, САД, има проблема са новим богаташем у граду, Кином“, каже Енрике Дусел из Центра за кинеско-мексичке студије Националног аутономног универзитета у Мексику. „А Мексико – под претходним администрацијама, а ни у овој – нема стратегију у односу на овај нови „триангуални“ однос.

С обзиром на то да предстоје избори са обе стране границе, САД и Мексику можда предстоје нове политичке размирице. Али било да се ради о Доналду Трампу или Џоу Бајдену у Белој кући у наредне четири године, мало ко очекује било какво побољшање у америчко-кинеским односима.

Мексико мора да буде опрезан

Дусел сматра да је близина граница боље дефинисана оним што он назива „одржавање безбедности“, рекавши да је Вашингтон ставио забринутост за националну безбедност изнад свих других фактора у свом односу са Кином. Мексико, тврди он, мора да буде опрезан да не буде ухваћен у средини.

„Мексико је послао Кини јасну поруку: ‘Добро дошли у Мексико!’. Не треба вам докторат да бисте знали да се ово неће добро завршити за билатералне односе између САД и Мексика на средњи рок“, додаје он.

Други су оптимистичнији.

„Према мом мишљењу, питање није да ли ће се овај тренд наставити, већ колико од овог тренда можемо да искористимо“, каже бивши мексички трговински званичник Хуан Карлос Бејкер Пинеда.

„Сигуран сам да људи воде исте разговоре у Колумбији, у Вијетнаму, у Костарики. Дакле, ми у Мексику морамо да се уверимо да услови које добијамо иду руку под руку са корпоративним и владиним одлукама да се овај тренд одржи на дужи рок“.

У Монтереју, талентоване мексичке кројачице у Ман Вах фабрици довршиле су још једну софу пре него што је послата на север.

Када га америчка породица купи у Валмарт продавници у њиховој близини, вероватно неће имати појма о сложеној геополитици која стоји иза његове производње.

Али без обзира да ли је „блиска трговина“ паметан улаз на „задња врата“ у САД или део скупог рата између суперсила, то је тренутно кључна предност Мексика у овим турбулентним временима глобалне трговине.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

Тагови:

Најновије

error: Sadržaj je zaštićen. Copyright @ 025info.rs
Претрага
Close this search box.