Помоћник министра за водни саобраћај Предраг Петровић изјавио је да ће се кроз реализацију пројекта „Заплови Србијом“ показати сви потенцијали и ресурси наше земље, јер предвиђа изградњу марина, пристаништа, понтона за међународни и домаћи линијски водни саобраћај, као и набавку еко чамаца за превоз туриста.
Петровић је рекао за Тањуг да је овај пројекат препознат као важан за развој земље од највиших државних институција, као и да организовање специјализоване Међународне изложбе ЕXПО 2027. даје ветар у леђа, али и додатну одговорност да се све заврши и да се Србија представи на најбољи могући начин.
„Ово је један веома добар пример како држава треба да сарађује од најнижег до највишег нивоа на једном пројекту који је толико сложен, с обзиром да на самом пројекту учествују чиниоци од локалне самоуправе, преко надлежних министарстава, кабинет председника Александара Вучића и кабинет премијерке Ане Брнабић. У том смислу пројекат је замишљен тако да сви учесници међуресорне радне групе, која је формирана због овог пројекта, и сви остали који су заинтересовани за овај пројекат, могу доћи са идејама које би овај пројекат прошириле, унапредиле и апсолутно донеле нешто добро на њему“, рекао је он.
Петровић је навео да је циљ овог пројекта да унапреди наутичку понуду земље и да привуче не само домаће, већ и стране туристе, инвеститоре и уопште људе који хоће да погледају нашу земљу са реке.
Он је нагласио да све више путника и робе плови рекама и да је то велика шанса за нашу земљу, не само за туризам и наутику, већ и за привреду.
Петровић је додао да је пројекат замљишен у више фаза и да прва фаза обухвата изградњу пет марина.
„Кренули су радови у Великом Градишту на изградњи марине, а веома брзо почеће и у Голупцу. Постоје планови да се марине изграде и у Сомбору, Кладову и Смедереву и у том смислу размишљамо да ћемо негде до самог почетка специјализоване Међународне изложбе ЕXПО2027, али и пре да завршимо тај први део фазе овог пројекта“, нагласио је Петровић.
Он је додао да су прошле године у оквиру овог пројекта отворена три међународна путничка пристаништа – Земун, Сремска Митровица и Шабац, као и да је планирано да се отвори и у Баноштору.
„Потписаћемо уговор 6. фебруара о међусобним правима и обавезама, као и о почетку реализације пројекта између Министарства туризма, Агенције за управљање лукама и локалне самоуправе у Беочину. Поред Баноштора, имамо идеју да направимо и међународно путничко пристаниште у Раму и у Сремским Карловцима, што ће највероватније у току ове године бити и започето, као и отворено у Раму“, рекао је Петровић.
Како је нагласио, идеја је и да се поред 10 међународних путничких пристаништа које Србија тренутно има, седам на Дунаву и три на Сави, у најкраћем периоду отворе и ова три међународна путничка пристаништа.
„Што се тиче домаћег каналског саобраћаја, имамо четири понтона, а то су Сомбор, Апатин, Ођаци и Нови Сад. Понтони за домаћи линијски саобраћај у Сомбору, Новом Саду, Сремским Карловцима, Београду и Смедереву. Радићемо на понтонима за међународни каналски саобраћај и међународни линијски саобраћај“, навео је он.
Како је рекао, друга фаза пројекта подразумева и набавку еко чамаца за превоз домаћих и страних туриста.
„Набавићемо најмање два до три еко чамца, а можда и више у наредном периоду, колико нам буду услови дозвољавали и колико будемо могли да овај пројекат развијамо. Иначе, овај пројекат има за циљ да унапреди, не само туризам, него и друге гране привреде, које ће дати такође и локалном становништву могућност да се запосли“, рекао је Петровић за Тањуг.
Нагласио је да су почетна улагања у овај пројекат близу 30 милиона евра, то јест у изградњу марина, међународних путничких пристаништа, као и у еко чамце.
Ова улагања, каже, могу да се увећавају и буду већа од 70 милиона евра или чак и до 100 милиона евра.
Додаје да улагање у овај пројекат повлачи и улагање у друге гране привреде, као што је туризам и угоститељство и реконстркуцију култно-историјских споменика.
Истакао је да је важно да се пројекат одржава, како објашњава „живим“ и да се константно у њега улаже како би се унапредио.
Петковић се осврнуо и на наутичку сезону и истакао да је у Србији било око 1.400 пристајања крузера прошле године, као и 2022. године, али да је број путника на тим крузерима прошле године био знатно увећан, више од 30 одсто. Додао је да је пристало више од 180.000 путника.
„Што се тиче структуре, долазе људи из различитих земаља, из Канаде, из Аустралије, из Мексика. Можда је најзначајнија популација из Немачке, односно из Аустрије, али и тих подунавских земаља. Имамо заиста путнике из различитих делова света. То је једна од могућности ове државе да се покаже у најбољем светлу, да привуче највећи могући број туриста који може да дође овде“, рекао је он.
Навео је да је циљ да сваке године расте број путника бар за 30 одсто и истиче да ће управо пројекат „Заплови Србјом“ допринети да тај процентат буде и знатно виши.
Пројекат је замишљен као вишефазни и у том смислу је подељен на планирање, изградњу и набавку еко-чамаца.
Пројекат спроводи Министрство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у сарадњи са Агенцијом за управљање лукама и другим релевантивим институцијама.
Председник Србије Александар Вучић представио је прошле године пројекат „Заплови Србијом“ и најавио тада да ће Дунаву бити 12 станица од Сомбора до Апатина, Оџака, Новог Сада, Смедерева, да су предвиђене марине, путничка пристаништа, понтони за међународни и домаћи линијски саобраћај, све до Прахова и да ћемо све то морати да урадимо у наредне две године.