Тестирање нове електричне панде требало би ускоро да почне на улицама Крагујевца, како незванично сазнајемо, а у Стеллантисову фабрику у Србији пребациће се и део производње ситроена е-Ц3 из Словачке. Тако да ће се код нас производити два модела електричних аутомобила на Ситроеновој платформи.
Игор Вијатов, директор Аутомобилског кластера Србија, објашњава да ће се у крагујевачкој фабрици у потпуности производити фиат панда, која ће бити редизајниран мали џип, а јавности ће бити представљена 11. јула, на годишњицу Фијата.
– Овај модел ће се производити искључиво у Србији. Електрични цитроен, који ће се од следеће године производити у Словачкој, делом ће се склапати и код нас – каже Вијатов.
За та два возила постојаће и две различите варијанте батерија: јефтинија, са мањим дометом до 200 километара, и скупља, са дометом до 300 километара.
– Иако Стреллантис покушава да држи у тајности те информације, доста тога се већ зна. Према информацијама које имам, фиат панда коштаће између 20.000 и 21.000 ЕУР. Ако се узме у обзир да држава даје субвенције за куповину електричних аутомобила у износу од 5.000 ЕУР, то неће бити скуп ауто – каже Вијатов и подсећа да је фиат 500 Л, који је прављен донедавно у Крагујевцу, коштао између 10.000 и 15.000 ЕУР.
Објављено је да почетна цена цитроена е-Ц3 износи 23.300 ЕУР, а продаја почиње од 2024. године. Такође, Цитроен је за 2025. годину најавио и јефтинију 2-Ц3 верзију са дометом до 200 километара, а њена цена ће бити од 19.900 ЕУР.
Други извор каже да постоји могућност да се у Србији производи и хибридна варијанта панде која би требало да кошта око 15.000 ЕУР. О томе се већ спекулисало у јавности.
У сваком случају, судећи по укупном износу дотација наменењих куповини електричних аутомобила у 2024. години, већина аутомобила произведена у Србији намењена је за извоз.
Субвенција за куповину електричног аутомобила износи 5.000 ЕУРи држава је даје преко Министарства за заштиту животне средине. Субвенције за хибридне аутомобиле се крећу од 2.500 ЕУР за хибриде са емисијом ЦО2 до 140 г/км, па до 3.500 ЕУР за плагин хибриде са емисијом ЦО2 до 50 г/км.
За 2024. годину, у овом моменту је за подршку куповини еколошки прихватљивијих возила опредељено 170 милиона динара. Међутим, уколико интересовање грађана буде знатно премашило предвиђени износ, као и претходних година, настојаће да обезбеде додатни новац, кажу за Блоомберг Адрију у Министарству за заштиту животне средине.
Од 2020. године, закључно са буџетском 2023. годином, за ове намене укупно је издвојено 992,5 милиона динара – 2020. године 120 милиона, 2021. године 168 милиона, 2022. године 260,5 милиона, док је текућу годину обележило највеће интересовање до сада за ову меру и утрошено је више од 440 милиона динара.
– У последње четири године на јавни конкурс за подршку куповини електричних и хибридних возила конкурисало је 895 грађана и 1.603 правна лица, што укупно чини 2.498 пријава – наводе у министарству.
Да ће се у Крагујевцу производити електична „панда“ почетком овог месеца, обелоданио је председник Србије Александар Вућић, када га је посетила Ђорђа Мелони, премијерка Италије.
То је наљутило синдикат италијанске фабрике у Напуљу у којој се прозиоводи панда. Портпарол Стеллантиса је тада рекао да им није конкуренција модел који ће се правити у Србији јер ће бити на другој платформи и другачије позициониран. Тиме ја фактички потврдио да ће се електрична „панда“ производити у Крагујевцу.
Крагујевачка фабрика ФЦА ће уложити 162 мил ЕУР у производњу електричне панде. ФЦА је у већинском власништву Стеллантиса са око 66% удела, док је мањински партнер Влада Србије. Држава ће субвенционисати прозводњу са 48 мил ЕУР.